Site icon www.grafickekarty.sk

Najlepšie herné technológie NVIDIA: Reflex, DLSS a G-SYNC

Najlepšie herné technológie NVIDIA - Reflex, DLSS a G-SYNC

Keď sa povie NVIDIA alebo GeForce, väčšina z nás si hneď predstaví výkonné grafické karty, a to právom. NVIDIA totiž neponúka len silný hardvér, ale aj pokročilé technológie, ktoré posúvajú hranie na úplne novú úroveň. Niektoré z týchto funkcií si hráči všimnú len v grafických nastaveniach hier, ale stojí za to vedieť, čo znamenajú a ako fungujú a práve tomu sa budeme venovať v tomto článku. Rozoberieme si jednotlivé technológie jednu po druhej – jednoducho, jasne, podrobne a zrozumiteľne.

Kľúčové body:

NVIDIA DLSS

DLSS (Deep Learning Super Sampling) je prelomová technológia od spoločnosti NVIDIA, ktorá využíva umelú inteligenciu a strojové učenie na zlepšenie výkonu a kvality obrazu v hrách. Namiesto toho, aby grafická karta renderovala každý pixel v natívnom rozlíšení, NVIDIA DLSS vytvára vysoko kvalitné snímky z nižšieho rozlíšenia pomocou trénovaného AI modelu čo má za výsledok viac FPS, ostrejší obraz a nižšie zaťaženie grafickej karty.

Najnovšia verzia DLSS 4, ktorú podporuje GeForce RTX 5000 Series prináša technológie ako 

Na rozdiel od konkurenčného AMD FSR, NVIDIA DLSS využíva dedikované AI jadrá, Tensor Cores priamo v GeForce RTX kartách. Tieto jadrá sú navrhnuté špeciálne pre výpočty umelej inteligencie, čo umožňuje presnejšie a rýchlejšie spracovanie obrazu. Výsledkom je ostrejší obraz a stabilnejší výkon najmä vo vysokom rozlíšení.

Porovnanie DLSS verzií vo videu

Verzie DLSS

Pre lepší prehľad medzi jednotlivými verziami NVIDIA DLSS a ich prínosom a vylepšeniami sme si pre vás pripravili prehľadný rozpis 

DLSS 1 – Prvotná verzia, najmenej výkonná a efektívna v celej rady
DLSS 2 – Prichádza Super Resolution, čo je zásadný pokrok. DLSS 2 je kompatibilná so sériou GeForce RTX 2000 a vyššie.
DLSS 3 – Nvidia predstavuje Frame Generation a je kompatibilná len so sériou GeForce RTX 4000 a RTX 5000.
DLSS 3.5 – je kompatibilný s predchádzajúcimi RTX kartami od série GeForce RTX 2000 a vyššie,  no kvalita a výkon sa môžu líšiť v závislostí od grafickej karty. NVIDIA nám v tejto verzií prináša taktiež aj Ray Reconstruction.
DLSS 4 – najnovšia verzia a ešte vyšší výkon , no zatiaľ je kompatibilná iba s najnovšou sériou GeForce RTX 5000, predstavená je technológia Frame Warp.

Výhody NVIDIA DLSS ocenia najmä hráči najnovších a najnáročnejších herných titulov, ktorí sa môžu tešit na zvýšené FPS v týchto herných titulov, oveľa plynulejší a kvalitnejší gameplay v 4k rozlíšení a to aj pri starších radoch grafických kariet NVIDIA GeForce RTX a taktiež zlepšená funkcia VR, ktorá poskytuje väčší počet snímkov.

Porovnanie výkonu v hrách pri použití DLSS

NVIDIA G-SYNC

Technológia NVIDIA G-SYNC zabezpečuje plynulý obraz bez trhania tým, že zosúladí obnovovaciu frekvenciu monitora s výstupom grafickej karty. Hranie je vďaka tomu oveľa ostrejšie, rýchlejšie a presnejšie a pokiaľ sa jedná o multiplayerové zápasy ,je to presne to, čo potrebuje každý správny hráč.

NVIDIA G-SYNC displeje prinášajú niečo, čo inde nenájdeme a to je unikátny systém na presné meranie systémovej latencie. V spojení s myšou kompatibilnou s NVIDIA Reflex dokáže NVIDIA G-SYNC presne zistiť, koľko milisekúnd prejde od kliknutia až po reakciu na obrazovke. Môže to byť napríklad záblesk z hlavne, výbuch alebo iný efekt. Prečo je to pre hráčov dôležité? Pretože v súťažných hrách rozhodujú milisekundy. Tento systém ti pomôže odhaliť oneskorenia v tvojom PC – či už ide o oneskorenie v monitore, grafike alebo v systéme. Keď ich odstrániš, tvoj systém bude reagovať okamžite.A to môže rozhodnúť o výhre alebo prehre. A ruku na srdce ,nie je nič horšie, ako prehrať len kvôli technike.

Úrovne G-Sync

Monitory s technológiou NVIDIA G-SYNC sa podľa kvality obrazu, výkonu a výbavy delia na tri úrovne :

Porovanie G-sync verzií

Monitory podporujúce technológiu NVIDIA G-SYNC zabezpečujú co najnižšie oneskorenie a nepretržite plynulý obraz počas celej doby hrania. Sú určené pre náročných kompetetivných hráčov, ktorí si môžu vybrať spomedzi troch výkonnostných úrovní podľa svojich potrieb.

Monitory s technológiou NVIDIA G-SYNC znižujú oneskorenie na minimum a udržujú obraz plynulý bez trhania počas celého hrania. Sú ideálne pre náročných hráčov, ktorí chcú mať nad súpermi technologický náskok. Stačí si vybrať správny model z kategorií – od základného G-SYNC Compatible až po špičkový G-SYNC Ultimate.Nezáleží na tom, či hráš pre zábavu alebo súťažíš na najvyššej úrovni, s NVIDIA G-SYNC dostaneš výhodu, ktorá môže rozhodnúť celé dianie v hre, keďže v hrách sa súťaží o každú milisekundu. 

NVIDIA REFLEX

Čo je to NVIDIA REFLEX ? Je to technológia, ktorá optimalizuje grafický renderovací proces pre maximálnu odozvu, rýchlejšie reakčné časy a zlepšuje aj presnosť mierenia v herných zápasoch. V najnovšej verzií Reflex 2 nám NVIDIA predstavuje aj technológiu Frame Warp, ktorá aktualizuje vykreslený herný snímok na základe najnovšieho vstupu myši tesne pred jeho zobrazením na monitore, čím sa dosahuje výrazné zníženie oneskorenia.

NVIDIA REFLEX je dostupná vo viac ako 130 hrách vrátane popredných herných titulov ako su God of War, Valorant, Fortnite, Overwatch 2, Cyberpunk 2077 či Apex Legends a mnoho ďalších. Práve vďaka NVIDIA REFLEX si hráči môžu vychutnať rýchlejšiu odozvu a presnejšie ovládanie vo všetkých typoch hier, od kompetitívnych strieľačiek až po príbehové tituly. NVIDIA REFLEX je taktiež kompatibilná so všetkými grafickými kartami GeForce od série GTX 900 a vyššie, čo umožňuje využívanie týchto výhod aj na starších počítačových zostavách. Nástroj Reflex Low Latency znižuje oneskorenie počítača vďaka presnej synchronizácií vykresľovania medzi GPU a CPU, to znamená, že znižuje zaťaženie procesora práve vtedy, keď grafická karta nestíha.

Ako funguje NVIDIA Reflex 2

NVIDIA Reflex Analyzer

NVIDIA Reflex Analyzer je pomôcka, ktorou sú vybavené vybrané modely NVIDIA G-SYNC monitorov, ktorá umožňuje hráčom presne merať latenciu v systéme – teda od samotného úkonu až po jeho zobrazenie na monitori. A práve kombinácia monitorov NVIDIA G-SYNC a NVIDIA Reflex Analyzer prináša jeho užívateľom jednoduché identifikovanie oneskorenia, či už ide o myš, klávesnicu, monitor atd. a pomáha optimalizovať nastavenia a čo najviac eliminovať dané oneskorenie.

Technológia NVIDIA Reflex a Reflex Analyzer poskytuje nielen rýchlejšiu odozvu a presnejšie ovládanie, ale aj celkovo plynulejší a uspokojivejší herný zážitok. Všetky nástroje technológie NVIDIA Reflex znižujú latenciu tam, kde na tom najviac záleží a to priamo počas najnápinavejších momentov. Vďaka týmto technológiám môžete reagovať rýchlejšie, mieriť presnejšie a posunúť svoju hru na vyššiu úroveň. Ak chcete získať technickú výhodu, NVIDIA Reflex je možnosť práve pre Vás.

NVIDIA BROADCAST 

Hlasité kliky klávesnice, zvuk ventilátora, šum mikrofónu alebo rôzne ozveny v pozadí a mnoho ďalších vyrušújich aspektov ? Vďaka NVIDIA BROADCAST jednoduchým kliknutím môžete nechať všetky tieto problémy zmiznúť.


Čo je to NVIDIA Broadcast ? Je to technológia, ktorá pomocou umelej inteligencie zlepšuje zvuk a obraz pri videohovoroch,streamovaní ale aj pri prenosoch rôzneho typu. Vie odstrániť hluk v pozadí, rozmazať pozadie alebo automaticky sledovať pohyb tváre kamerou a podobne. Táto technológia využíva niekoľko šikovných nástrojov aby docielila dokonalý prenos, všetky si postupne vypíšeme a povieme si v krátkosti na čo slúžia.

Nástroje na úpravu zvuku  

Nástroje na úpravu obrazu

NVIDIA GeForce Experience / NVIDIA APP

NVIDIA GeForce Experience je nástroj, ktorý poznajú určite všetci majitelia grafických kariet od spoločnosti NVIDIA. V roku 2024 spoločnosť NVIDIA avizuje, že GeForce Experience bude nahradený novšou “verziou”  tejto technológie s názvom NVIDIA APP, ktorá prináša hneď niekoľko zlepšení.

Oproti GeForce Experience trvá inštalácia o polovicu menej pri NVIDIA APP, ponúka taktiež zmodernizované AI modely, ktoré sú v najnovšom update o 50% rýchlejšie a taktiež prináša aj prehľadnejšie používateľské prostredie.


V tejto novej technológií NVIDIA APP je hneď niekoľko zlepšení napriek všetkým sekciám a ku každej si niečo povieme pre jednoduchšiu a jasnejšiu orientáciu v aplikácii.

Pre lepšiu orientáciu v NVIDIA APP vám prinášame aj pohľad na „home screen“.

NVIDIA APP aplikácia

NVIDIA APP  prináša rýchlejšiu inštaláciu, lepší výkon vďaka AI a jednoduchšie ovládanie. Je určená pre každého používateľa NVIDIA grafiky a ide o moderný nástroj, ktorý nahrádza GeForce Experience s lepšou výbavou a komfortnejším prostredím.

NVIDIA Ray Tracing

Už z názvu NVIDIA Ray tracing si môžeme odvodiť, že sa jedná o akési sledovanie lúčov a v kratkosti sa pozrieme na to, ako to funguje. NVIDIA Ray Tracing je pokročilá grafická technológia, ktorá simuluje skutočné správanie svetla. Sleduje, ako sa lúče svetla šíria, odrážajú, lámu a interagujú s povrchmi v scéne. Výsledkom sú realistické tiene, presné odrazy a pôsobivé svetelné efekty, ktoré posúvajú vizuálny zážitok z hier na úplne novú úroveň. Technológia NVIDIA Ray Tracing má veľmi veľké požiadavky na výkon a preto sa používa v kombinácii s NVIDIA DLSS, ktorý znižuje záťaž grafickej karty a zvyšuje FPS. 

Princíp fungovania Ray Tracingu

Jednoduchšie povedané ako si predstaviť Ray Tracing , je pozrieť sa na to, čo práve teraz vidíme okolo seba. Všetky objekty sú osvetlené lúčmi svetla (slnko, umelé osvetlenie a pod.). To znamená, že máme napríklad jablko na ktoré dopadá svetelný lúč, ten sa následne odrazí do nášho oka a ray tracing je v podstate celý tento proces ale reverzne tzn., že sledujem lúč z nášho oka smerom k jablku a od jablka ku pôvodnému zdroju svetla.

A prečo sa to celé sleduje reverzne ? No pretože na to naše jablko dopadajú miliardy svetelných lúčov , väčšina z nich sa nikdy nedostane k našému oku, iné sa rozptýlia po okolí a podobne. Ak by mala  grafická karta spracovávať všetky odrazené svetelné lúče, bolo by to hardwarovo veľmi náročné a preto to ray tracing robi efektívne tak , že vykresľuje iba tie luče ktoré dopadajú do nášho oka.

Revolúcia v podaní NVIDIA RTX

Kým klasické renderovanie (rastrovanie) vytvára efekty pomocou predpočítaných tieňov, ray tracing zachytáva svet ako v skutočnosti funguje. NVIDIA prináša ray tracing do hier v reálnom čase vďaka RTX grafickým kartám. Tie obsahujú špecializované RT jadrá, ktoré zvládajú aj tie najnáročnejšie výpočty. Spolu s Tensor cores pre AI technológie ako DLSS a klasickými CUDA jadrami vytvárajú výkonný tím, ktorý zvládne realistickú grafiku aj pri vysokom počte FPS.

Čo prináša ray tracing hráčom?

Ray tracing výrazne zlepšuje:

NVIDIA Ray Tracing teda úplne mení spôsob vnímania takmer všetkých herných titulov prostredníctvom realistického svetla, presných tieňov a odrazov čo zabezpečuje že každý a jeden detail je takmer nerozpoznateľný od reality a vo vysokom rozlíšení ponúka úchvatný herný zážitok, ktorý ocení snáď každý kto sa rád ponorí do hĺbky každej hry.

Záver

Herné technológie od spoločnosti NVIDIA teda neznamenajú len lepší výkon a krajší obraz. Dnes ide o celý ekosystém nástrojov, ktoré posúvajú každú sekundu hrania na vyššiu úroveň. Tieto technológie poskytujú rôzne benefity od plynulého obrazu s rýchlou odozvou až po inteligentné spracovanie videa a zvuku. Nezáleží na tom, či si používateľ vychutnáva hru pre zábavu alebo streamuje, ba dokonca aj keď súťaží na najvyššej úrovni. Vďaka technológiám ako NVIDIA Reflex, NVIDIA DLSSNVIDIA G-SYNC či NVIDIA Broadcast získavá oproti oponentom výhodu a môže sa spoľahnúť na nepretržitú kontrolu nad celým systémom. Grafické karty NVIDIA GeForce ukrývajú v sebe potenciál, ktorý je možne odomknúť vďaka herných technológiam od spoločnosti NVIDIA pre lepší herný zážitok.

Technológie NVIDIA ako Reflex, DLSS, Broadcast alebo G-SYNC zlepšujú odozvu, kvalitu obrazu, zvuku a plynulosť hier, každá svojím vlastným špecifickým spôsobom.

DLSS (Deep Learning Super Sampling) zvyšuje výkon hier pomocou umelej inteligencie. Vytvára kvalitný obraz z nižšieho rozlíšenia, čím šetrí výkon grafickej karty a zároveň zvyšuje FPS. Hodí sa najmä pre hranie vo vysokom rozlíšení ako 4K.

Ray Tracing simuluje reálne svetlo v hrách – realistické tiene, odrazy a osvetlenie. Funguje reverzným sledovaním lúčov z kamery do svetelného zdroja, čím dosahuje vysokú vizuálnu kvalitu.

Reflex Analyzer meria celkové oneskorenie systému – od stlačenia myši až po reakciu na obrazovke. Pomáha hráčom odhaliť a odstrániť úzke miesta v systéme.

G-SYNC Compatible: základná podpora, overené čipy iných výrobcov.
G-SYNC: vlastný NVIDIA hardvér pre nízku latenciu a plynulý obraz.
G-SYNC Ultimate: top verzia s HDR, vyšším jasom a najnižšou odozvou.

Nie je to nutné, ale DLSS výrazne pomáha. Ray Tracing je náročný na výkon, a DLSS znižuje zaťaženie grafickej karty, pričom zachováva kvalitu obrazu.

Exit mobile version