AMD a NVIDIA inovujú, zlepšujú výkon a kvalitu hier. Dve z najpopulárnejších technológií sú AMD FSR 3 (FidelityFX Super Resolution) a NVIDIA DLSS 3.5 (Deep Learning Super Sampling). Zameriavajú sa na zvýšenie výkonu a kvality obrazu, ale každá z nich využíva odlišné metódy. V tomto článku sa pozrieme na ich rozdiely a zistíme, ktorá z nich môže byť pre vás lepšia.
Čo je AMD FSR 3?
AMD FSR 3 je najnovšia verzia technológie FidelityFX Super Resolution, ktorá je určená na zvýšenie snímkovej frekvencie (FPS) a zároveň na udržanie kvality obrazu. Na rozdiel od predchádzajúcich verzií FSR, FSR 3 prináša technológiu generovania snímok (frame generation), ktorá vkladá nové snímky medzi už vykreslené na základe dát. Táto technológia sa zameriava na čo najplynulejšie hranie s menšími nárokmi na výkon
Ako FSR 3 funguje?
Renderovanie z nižšieho rozlíšenia: FSR 3 vykresľuje hry v nižšom rozlíšení, napríklad 1080p, a následne premení obraz do vyššieho rozlíšenia, ako je 4K. Používa priestorové a časové údaje na zachovanie detailov, pričom znižuje nároky na grafickú kartu.
Generovanie snímok: FSR 3 generuje dodatočné snímky medzi reálne na základe pohybu, čím zvyšuje FPS bez zaťaženia GPU. Tieto nové snímky zlepšujú plynulosť hier, ako sú Fortnite alebo závodné hry, pričom si zachovávajú dobrú kvalitu. Napríklad hra bežiaca na 60 FPS môže dosiahnuť až 100 FPS.
Výhody FSR 3
Kompatibilita s viacerými kartami: FSR 3 podporuje širokú škálu grafických kariet vrátane AMD, NVIDIA a Intel, čo z nej robí univerzálnu technológiu.
Otvorená technológia: Vývojári môžu FSR pridať do svojich hier bez licenčných nákladov, čo urýchľuje jej pridanie.
Čo je Nvidia DLSS 3.5?
Nvidia Deep Learning Super Sampling (DLSS) využíva umelú inteligenciu na zlepšenie kvality obrazu a zvýšenie výkonu. Najnovšia verzia, DLSS 3.5, navyše prináša funkciu Ray Reconstruction, ktorá využíva umelú inteligenciu (AI) na zlepšenie ray tracingu, čím má realistickejšie osvetlenie a tiene. Okrem toho DLSS 3.5 pokračuje v generovaní snímok, ktoré bolo aj pri predchádzajúcej verzii DLSS 3.
Ako DLSS 3.5 funguje?
AI: DLSS využíva umelú inteligenciu na predpoveď a zmenu obrazu z nižšieho rozlíšenia. Po vykreslení hry v nižšom rozlíšení DLSS pomocou AI „predpovedá“ detaily obrazu a generuje ho tak, aby vyzeral ako v natívnom rozlíšení, čím znižuje nároky na GPU a zvyšuje výkon.
Ray Reconstruction: Nahrádza metódu pre ray tracing, a tak zlepšuje presnosť odrazov, tieňov a efektov. Táto technológia zvyšuje kvalitu obrazu.
Generovanie snímok: DLSS 3.5 vkladá nové snímky medzi už vykreslené, čím zvyšuje FPS a plynulosť hry. Generuje snímky, ktoré presne zrkadlia hru, čím znižuje trhanie obrazu a zlepšuje výkon bez zaťaženia GPU.
Výhody DLSS 3.5
- Vysoká kvalita obrazu: AI zabezpečuje vysokú ostrosť a detaily, ktoré sú nerozoznateľné od natívneho rozlíšenia.
- Pokročilý ray tracing: Funkcia Ray Reconstruction má realistickejšie efekty, čo ocenia hráči hier ako Cyberpunk 2077: Phantom Liberty.
- Plynulosť: DLSS 3.5 zabezpečuje vysoké FPS aj pri vysokých nastaveniach, čím má hra plynulejší chod bez straty kvality.
Porovnanie AMD FSR 3 a Nvidia DLSS 3.5
Kvalita obrazu: DLSS 3.5 má vysokú kvalitu obrazu, vďaka AI a Ray Reconstruction, čo robí hry pútavejšie. FSR 3 sa však tiež zlepšilo a ponúka slušnú kvalitu obrazu, najmä v režime Ultra Quality. Avšak v porovnaní s DLSS 3.5 môže byť FSR menej detailné pri zložitých hrách.
Kompatibilita FSR 3: Funguje na grafických kartách AMD, NVIDIA a Intel, a to aj na starších modeloch.
DLSS 3.5: Obmedzené na karty NVIDIA GeForce RTX série 2000, 3000 a 4000, pričom funkcia generovania snímok je iba pre karty RTX 4000.
Výkon: DLSS 3.5 využíva AI, čo mu umožňuje dosiahnuť vysoký výkon a kvalitu obrazu aj pri vysokých nastaveniach. Je ideálny pre výkonné GPU, kde dokáže výrazne zlepšiť FPS pri zachovaní kvality, najmä pri 4K rozlíšení a ray tracingu.
FSR 3 dokáže zlepšiť plynulosť aj na zariadeniach s nižším výkonom, ktoré nepodporujú DLSS. Hoci FSR 3 nevyužíva AI ako DLSS, stále dokáže zvýšiť FPS tým, že vykresľuje obraz v nižšom rozlíšení a následne ho zmení do vyššieho, čo šetrí výkon GPU.
Podpora v hrách
FSR 3 je otvorená technológia, ktorá umožňuje jednoduché vloženie do hier a podporuje viac zariadení. Je kompatibilná s grafickými kartami od AMD aj NVIDIA, čo poskytuje výhodu v dostupnosti, vrátane starších a nových hier.
DLSS: je proprietárna technológia od NVIDIA, čo znamená, že jej podpora je obmedzená na vybrané hry, ktoré musia byť špeciálne upravené. To znamená, že DLSS 3.5 je dostupné iba na GPU NVIDIA, a jeho vloženie do hier si vyžaduje spoluprácu s vývojármi, čo môže obmedziť jeho dostupnosť.
Reálny výkon v hrách
FSR 3 dokáže zlepšiť výkon aj na starších alebo menej výkonných kartách. Napríklad v hre Cyberpunk 2077 sa FPS zvýšia až o 30-40% pri použití FSR 3 v porovnaní s natívnym rozlíšením. V hre Fortnite môže byť nárast FPS o 25-35%, pričom zachováva kvalitu na podobnej úrovni ako pri natívnom vykreslení. V Assassin’s Creed Valhalla sa pri použití FSR 3 zlepší plynulosť až o 20-30%, čo umožňuje hranie na vyšších rozlíšeniach ako 1440p alebo 4K aj na starších grafických kartách.
Nvidia DLSS 3.5 v Cyberpunk 2077 môže zvýšiť FPS o 50-60%, čo je veľký nárast, najmä pri hraní v 4K rozlíšení s aktívnym ray tracingom. V Control sa výkon zlepšuje o 40-50%, čo umožňuje plynulejšie hranie s maximálnymi nastaveniami. Fortnite má zvýšenie FPS o 30-45%, a to bez zmeny kvality.. Celkovo DLSS 3.5 ponúka lepšiu kvalitu obrazu a vyšší nárast výkonu.
Záver: Ktorá technológia vyhráva?
DLSS 3.5 je bez pochýb najlepšou voľbou. Využíva AI predikciu a ray reconstruction, ktoré poskytujú výrazné zlepšenie výkonu bez zníženia kvality obrazu. Ak hráte hry s ray tracingom, DLSS 3.5 bude schopný vyťažiť maximum z vašej RTX karty a zabezpečí plynulé hranie.
AMD FSR 3 je cenovo dostupnejšou voľbou. Táto technológia je kompatibilná s väčšinou grafických kariet, vrátane starších AMD a NVIDIA modelov, čo znamená že nemusíte investovať do najnovších NVIDIA RTX kariet. FSR 3 sa pri nižších nákladoch postará o výrazný nárast FPS, aj keď nedosiahne rovnakú úroveň kvality ako DLSS 3.5 v náročných hrách.