NVIDIA DLSS je revolučný balík technológii neurónového vykreslovania, ktorý využíva modely AI na zvýšenie FPS,zníženie latencie a zlepšenie kvality obrazu. V najnovšej pripravovanej verzií DLSS 4 prináša NVIDIA Multi Frame Generation , vylepšený Ray Reconstruction, Super Resolution a DLAA, ktoré sú poháňané grafickými kartami zo série GeForce RTX 50 spolu s Tensor Cores piatej generácie. Využívanie DLSS na GeForce RTX kartách predstavuje najefektívnejší spôsob hrania. Podporuje ho AI superpočítač NVIDIA v cloude, ktorý optimalizuje výpočtové modely a zvyšuje herný výkon počítača.
Kľúčové body článku:
- Čo je NVIDIA DLSS a ako funguje v praxi
- Prehľad všetkých verzií DLSS od 1 až po najnovšiu DLSS 4
- Vysvetlenie technológií ako Frame Generation, Super Resolution, Ray Reconstruction a DLAA
- Porovnanie výkonu a kvality obrazu pri rôznych verziách DLSS
- Výhody využitia DLSS pre hráčov s RTX grafikami
NVIDIA DLSS Technológie
Aké sú najdôležitejsie technológie v rámci DLSS?
DLSS Frame Generation
DLSS Frame Generation zlepšuje výkon tým, že vytvára nové snímky pomocou modelov AI. Zároveň si zachováva výbornú odozvu vďaka technológii NVIDIA Reflex, ktorá minimalizuje oneskorenie medzi vstupom a obrazom. Hráči tak získajú rýchlu reakciu v reálnom čase bez akejkoľvek straty kvality. Funguje na podobnom princípe ako Multi Frame Generation s tým rozdielom, že pracuje so staršou verziou DLSS (3.5) a modely AI generujú iba 1 snímok medzi každými dvoma reálne vyrendrovanými snímkami.
DLSS Multi Frame Generation
DLSS Multi Frame Generation zvyšuje počet snímkov za sekundu pomocou modelov AI, ktoré dokážu vygenerovať až tri snímky na každú a jednu reálne vyrenderovanú snímku, čím výrazne zlepšuje plynulosť obrazu bez záťaže na grafickú kartu, pričom je potrebné dodať, že táto technológia podporuje iba grafické karty zo série GeForce GTX 50. Práve vďaka Multi Frame Generation dokážu tieto grafické karty vyťažiť extrémny výkon a udržať si plynulý obraz aj pri tých najvyšších grafických nastaveniach danej hry.
DLSS Ray Reconstruction
DLSS Ray Reconstruction je to technológia ktorá zlepšuje, ako ray tracing vyzerá, funguje a zvyšuje kvalitu obrazu počas vykresľovania Ray Tracingu. Namiesto klasických ručne ladených „denoiserov“ sa používajú AI modely trénované na superpočítačoch NVIDIA. Tento proces prináša realistickejšie osvetlenie, odlesky a tiene, ktoré by inak vyžadovali výrazne vyšší výkon. Táto neurónová technológia dokáže zachytiť aj tie najjemnejšie detaily svetla, tieňov a odrazov, ktoré by pri iných technológiach a grafických kartách zanikli. Výsledkom je čistejší, realistickejší obraz bez šumu, aj pri maximálnych grafických nastaveniach
DLSS Super Resolution
DLSS Super Resolution zlepšuje výkon tým, že z nižšieho rozlíšenia vytvára vysokokvalitný obraz. Modely AI analyzujú viacero “low-resolution” snímkov, využívajú pohybové dáta a spätnú väzbu z predchádzajúcich snímkov na zostavenie ostrého a detailného výstupu. Výsledkom je čistý obraz, ktorý vyzerá na prvý pohľad ako natívne vysoké rozlíšenie, no s oveľa nižším zaťažením systému. Táto technológia je určená pre tých, ktorí chcú maximálnu kvalitu obrazu bez toho, aby stratili výkon alebo bez potreby vlastnenia drahého a výkonného hardwaru.
Deep Learning Anti-Aliasing
Deep Learning Anti-Aliasing ponúka vyššiu kvalitu obrazu pomocou AI techniky pre vyhladzovanie hrán. Prečo práve vyhladzovanie hrán ? V digitálnom hernom svete hrany dvoch objektov predstavuje častokrát problémy pri vykreslovaní a preto tieto hrany často pôsobia zubaté alebo rozsekané, najmä pri nižších rozlíšeniach. Tento jav sa volá aliasing. Z názvu Deep Learning ANTI-ALIASING je jasné čo táto technológia eliminuje. Namiesto zvyšovania rozlíšenia sa DLAA zameriava na čo najčistejší obraz v natívnom (pôvodnom) rozlíšení, vďaka čomu ponúka výnimočnú ostrosť a presnosť. Deep Learning Anti-Aliasing sa odporúča najmä pri výkonných GPU, pretože nezvyšuje FPS ako DLSS Super Resolution.
Následujúci graf nám znázorňuje priame porovnanie výkonu medzi dvomi verziami NVIDIA DLSS a vypnutou technológiu DLSS pri vybraných herných titulov. Výsledok stojí za zhliadnutie.

Verzie NVIDIA DLSS
Pre lepší prehľad medzi jednotlivými verziami NVIDIA DLSS a ich prínosom a vylepšeniami sme si pre vás pripravili prehľadný rozpis
- DLSS 1 – Prvotná generácia technológie DLSS, na rozdiel od svojich nástupcov sa líši tým, že vyžadovala individuálne trénovanie pre každú hru pričom nevyužívala dodatočné generovanie snímkov.
- DLSS 2 – Prichádza Super Resolution, čo je zásadný pokrok. DLSS 2 je kompatibilná so sériou GeForce RTX 20 a vyššie.
- DLSS 3 – Nvidia predstavuje Frame Generation a je kompatibilná len so sériou GeForce RTX 40 a 50.
- DLSS 3.5 – je kompatibilný s takmer všetkými predchádzajúcimi RTX kartami od série GeForce RTX 20 a vyššie no kvalita a výkon sa môžu líšiť v závislostí od výkonu grafickej karty.
- DLSS 4 – najnovšia verzia a ešte vyšší výkon v spolupráci s umelou inteligenciou na výrazne zvýšenie výkonu , no zatiaľ je kompatibilná iba s najnovšou série GeForce RTX 50. NVIDIA nám v tejto verzií prináša taktiež aj Ray Reconstruction
Pre lepšiu predstavu pridávame aj video priamo od NVIDIA, ktoré presne porovnáva jednotlivé verzie NVIDIA DLSS v reálnom čase.
Kľúčové výhody NVIDIA DLSS :
Zosilňovač výkonu -DLSS 4 s technológiou Multi Frame Generation v kombinácii s celým balíkom DLSS nástrojov a NVIDIA Reflex dokáže zvýšiť počet snímok za sekundu až 8-násobne v porovnaní s klasickým renderovaním bez AI.
Maximálna kvalita vďaka modelom AI- NVIDIA DLSS využíva modely umelej inteligencie, ktoré sa neustále zlepšujú vďaka tréningu na superpočítačoch NVIDIA. Výsledkom je vyššia kvalita obrazu a lepší výkon vo väčšom počte hier a aplikácií. Najnovšie AI modely v týchto technológiach sú postavené na transformer architektúre (softwarový AI model) a prinášajú stabilnejší obraz, detailnejšie osvetlenie a ostrejšie detaily v pohybe.
Je DLSS naozaj tak dôležité pri hraní nových hier?
NVIDIA DLSS dnes predstavuje špičku vo svete hernej grafiky. Či už ide o zvýšenie FPS, ostrejší obraz, alebo realistickejšie svetelné efekty, DLSS spája to najlepšie z umelej inteligencie a výkonu grafickej karty. Pre hráčov to znamená plynulejší herný zážitok, vyššiu kvalitu bez zbytočného zaťaženia systému a väčší komfort aj pri najnáročnejších tituloch. S príchodom novej generácie kariet GeForce RTX 50 a technológií ako Multi Frame Generation či Ray Reconstruction posúva DLSS hranice gamingu na úplne novú úroveň. Užívatelia, ktorí chcú vyťažiť maximum zo svojej grafickej karty a chcú si vychutnať čo najkvalitnejší obraz by nemali váhať s technológiou NVIDIA DLSS.