AMD GPU ray tracing problém na UE4: Prečo obvinenia smerujú k Nvidii?

AMD GPU ray tracing problém sa v posledných týždňoch stal vážnou témou medzi hráčmi aj technologickými médiami. Majitelia moderných grafických kariet AMD, ako sú Radeon RX 9070 alebo RX 9070 XT, hlásia poklesy FPS, trhanie obrazu a nestabilný výkon v niektorých hrách postavených na Unreal Engine 4 a to hlavne predovšetkým vtedy, keď je zapnutý ray tracing.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že ide o chybu v ovládačoch AMD. No viaceré testy ukazujú, že jadrom AMD GPU ray tracing problému môže byť spôsob, akým Nvidia upravila Unreal Engine 4 pre svoje vlastné ray tracing technológie.

Ray tracing: prelomová technológia, ktorá môže aj sklamať

Ray tracing sľuboval revolúciu vo vizuálnom spracovaní hier. Nvidia túto technológiu masívne nasadila v RTX kartách a rýchlo sa pridal aj AMD so svojím riešením na báze DirectX Raytracing (DXR). Ten podporuje všetky moderné AMD GPU od série RX 6000 vyššie.

Napriek tomu sa objavuje AMD GPU ray tracing problém v hrách, ktoré využívajú špeciálnu RTX vetvu Unreal Engine 4. Tento engine obsahuje technológie šité na mieru hardvéru Nvidia RTX, čo môže viesť k vážnym problémom na iných značkách GPU.

Čo je RTX vetva v Unreal Engine a prečo je problémová

Nvidia poskytuje upravenú verziu Unreal Engine 4 – tzv. NvRTX branch – vývojárom, ktorí chcú využívať pokročilé ray tracing efekty ako:

  • RTXGI (globálne osvetlenie),
  • RTXDI (osvetlenie viacerých zdrojov),
  • NRD (denoiser).

Tieto technológie sú optimalizované pre Tensor Cores, ktoré sa nachádzajú výhradne v RTX grafikách. AMD a Intel GPU ich nemajú, čo je základná príčina toho, prečo vzniká AMD GPU ray tracing problém. Hra nedokáže tieto efekty spracovať hardvérovo a pokúša sa ich nahradiť softvérovo – čo spôsobuje extrémny pokles výkonu.

Aký je vlastne problém a ako ho zmierniť či obísť ?

Chápeme, že tieto informácie Vás mohli vystrašiť, ale práve preto si povieme ako sa tento konkrétny problém vyskytuje v praxi. AMD GPU ray tracing problém sa prejavuje predovšetkým takto:

  • Hra musí bežať na Unreal Engine s AMD alebo Intel GPU
  • Výrazné trhanie obrazu (stuttering),
  • Náhle poklesy FPS, často pod 10 snímkov za sekundu
  • Grafické artefakty,
  • V niektorých prípadoch aj úplne zamrznutie hry.
AMD GPU ray tracing problém - priame porovnanie AMD a Nvidia kariet v konkrétnej hre
Reálne výsledky RTX a RX kariet s vypnutým aj zapnutým raytracingom pri hernom titule „The Ascent“, ktoré poskytol youtube kanál „Tech YES City“

Tieto problémy sa zvyčajne objavia hneď po aktivácii ray tracingu v hrách, ktoré používajú Nvidia RTX vetvu Unreal Engine. Aj výkonné AMD karty, ktoré by si s hrou za normálnych okolností poradili bez problémov, sa stávajú ťažko použiteľnými. Ide teda o technickú nekompatibilitu, nie o slabý hardvér.

No ak by ste chceli rozobrať túto problematiku viacej do hĺbky, odporúčame video z testovania a vysvetlovania danej problematiky od youtubera „Tech YES City“, ktorý ukazoval a opisoval daný problém priamo v konkrétnych hrách aj s realnými výsledkami. Taktiež sa jeho stanovisko zhoduje s tými ostatnými – rovnaké problémy ako sme si opísali vyššie no a pri RTX kartách od Nvidie sa nenašiel žiaden problém, čo len potvrdzuje teóriu o tom, že problém naozaj vzniká kvôli tomu ako Nvidia upravili UE4.

Ako ho zmierniť alebo obísť

  • V nastaveniach hry vypnite ray tracing (alebo jednotlivé efekty ako tiene a odrazy).
  • Aktualizujte ovládače AMD alebo Intel na najnovšiu verziu.
  • Sledujte, či vývojári neponúkajú alternatívne renderovacie módy (napr. DX12 vs DX11).
  • Vyhýbajte sa titulom, ktoré aktívne používajú RTX vetvu Unreal Engine, ak očakávate stabilný ray tracing výkon mimo Nvidia.

Budúcnosť ray tracingu na AMD GPU

AMD GPU ray tracing problém ukazuje, že technológie nie sú vždy univerzálne. Nvidia si vybudovala vlastný ray tracing ekosystém, ktorý nie je vždy priateľský ku konkurencii, presne tak ako väčšinou býva pri technológiach od Nvidie. AMD naopak stavia na otvorených štandardoch, ktoré fungujú naprieč mnohými platformami a sú univerzálne.

Dobrou správou je, že vývojári hier si tieto limity uvedomujú a mnohé herné štúdiá sa vracajú k používaniu štandardného DXR alebo implementujú aj FSR technológie od AMD. Navyše, nové verzie ovládačov a architektúr (napr. RDNA 4) môžu v budúcnosti minimalizovať dopad týchto problémov.

Záver

Spomínaný AMD GPU ray tracing problém dnes trápi čoraz viac hráčov, no nejde o niečo, čo by sa nedalo vyriešiť. Vývoj ide dopredu, a s novými architektúrami ako RDNA 4 či lepšou softvérovou podporou môže AMD tieto rozdiely čoskoro zmazať. Kľúčom je trpezlivosť, informovanosť a správna voľba hier či nastavení.

Aj keď AMD GPU ray tracing problém aktuálne predstavuje prekážku, je pravdepodobné, že ide len o dočasnú fázu vývoja. Hráči by mali zostať v strehu, sledovať nové ovládače a optimalizácie, a najmä veriť v otvorené štandardy, na ktorých AMD dlhodobo stavia. Budúcnosť AMD a Intel kariet ešte rozhodne nepovedala posledné slovo.